تاریخ آخرین ویرایش:

چهارماهگی نوزاد

اگر کودک شما چهارماهه است، احتمالاً احساس می‌کنید با یک نوزاد کاملاً جدید روبرو شده‌اید! 4 ماهگی، نقطه عطفی در زندگی بچه‌ها است؛ چراکه سرعت رشد مغز و جسم دراین‌زمان بسیار بالا است. اکثر نوزادان در این سن به دو برابر وزن تولد خود رسیده‌اند و در طول شب هم خواب طولانی‌تری دارند. درادامه این مطلب اطلاعات بیشتری در مورد تغییرات و یادگیری‌هایی که نوزاد شما در این سن دارد، در اختیار شما قرار داده‌ایم.

"نوزاد چهار ماهه مرحله ای لذت بخش در رشد کودک است. در 4 ماهگی، نوزادان معمولاً به چندین نقطه عطف مهم از جمله لبخند زدن، خندیدن و حتی غلت زدن رسیده اند. آنها همچنین تمایل بیشتری به برقراری ارتباط دارند و علایق و ناپسندهای خود را از طریق صداها و صداهای دیگر بیان می کنند. در این سن، مهارت های حسی خود مانند لمس و چشایی را نیز توسعه می دهند. به طور کلی، مراقبت از یک نوزاد 4 ماهه یک تجربه ارزشمند است، زیرا والدین می توانند رشد کودک خود را ببینند و به فردی تعاملی و کنجکاو تبدیل شود."

 

نوزاد 4 ماهه نشان داده شده است.

 

مراحل رشد نوزاد در چهارماهگی

رشد نوزاد در این سن با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. برای این‌که روند رشد کودک خود را زیر نظر داشته باشید، بهتر است علاوه بر مراجعه مرتب به مراکز بهداشت، به جدول قد و وزن نوزاد چهارماهه نیز توجه کنید.

جدول قد نوزاد چهارماهه

جدول قد چهارماهگی نوزاد در ادامه آورده شده است. انتظار می‌رود کودک شما در این سن قدی حدود 60 تا 67 سانتی‌متر داشته باشد. البته این عدد در بین نوزادان دختر و پسر، کمی بازه متفاوتی دارد. در جدول قد نوزاد چهارماهه، میزان حداکثر، حداقل و متوسط قد کودک در این سن آورده شده است.

قد نوزاد در جدول زیر در 4 ماهگی نمایش داده شده است.

جدول وزن نوزاد چهار ماهه

جدول وزن 4 ماهگی نوزاد را می‌توانید در قسمت زیر مشاهده کنید. به‌طورطبیعی، کودک شما باید در این سن به دو برابر وزن زمان تولد خود رسیده باشد. نوزاد 4 ماهه پسر نسبت به دختر در همین سن، در بازه وزنی برابر یا کمی بالاتر قرار دارد. در جدول وزن نوزاد 4 ماهه، میزان حداقل، حداکثر و متوسط وزن کودک در این سن نمایش داده شده است که می‌تواند به والدین کمک زیادی در پایش رشذ جسمی فرزندشان بنماید.

وزن نوزاد در جدول زیر در 4 ماهگی نمایش داده شده است.

مهارت های حرکتی در نوزادان 4 ماهه

به یاد دارید که در دوماهگی نوزاد خود مراقب واکنش او به صداها، نور و حرکات سروگردن او بودید. در چهارماهگی نیز برخی موارد وجود دارند که باید به آن‌ها توجه بیشتری داشته باشید، مانند تغذیه، رشد عاطفی، حواس و خواب.

تغذیه نوزاد چهارماهه

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند باید روزانه 5 یا 6 بار شیر دریافت کنند. نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند باید شیر خشک را در 6 یا 8 نوبت دریافت کنند. پزشکان توصیه می‌کنند که تا 6 ماهگی نوزاد برای شروع غذا صبر کنید. اما اگر در حال حاضر غذای کودک را شروع کرده‌اید، بیشتر از روزی 1 قاشق غذاخوری او را تغذیه نکنید.

حواس نوزادان چهارماهه

4 ماهگی سن بسیار جالبی است! نوزادان در این‌سن بسیار فعال‌تر می‌شوند و توجه بیشتری به محیط اطراف خود نشان می‌دهند. در این‌سن بچه‌ها با صداهای مختلف سرگرم می‌شوند و شروع به واکنش نشان دادن به آن‌ها می‌کنند. حرف زدن مداوم با نوزاد 4 ماهه می‌تواند به رشد مهارت‌های زبانی وی کمک کند. همچنین فرزند شما در این‌سن چهره‌های آشنا را تشخیص می‌دهد.

خوابیدن نوزاد در 4 ماهگی

در حدود چهارماهگی اکثر نوزادان بین 10 تا 12 ساعت در شب می‌خوابند، برای یک یا دو بار شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوند و در طول روز هم سه تا پنج ساعت در 2 یا 3 نوبت چرت می‌زنند.

شیردهی نوزاد 4 ماهه 

در 4 ماهگی، کودک به طور معمول هر 3-4 ساعت در طول روز و یک یا دو بار در شب شیر می دهد. برخی از نکات برای شیردهی نوزاد عبارتند از:

اطمینان حاصل کنید که کودک به درستی قرار گرفته است، در حالی که دهان او به درستی روی نوک پستان قرار گرفته است و یک چفت خوب دارد.

قبل از تغییر سمت، اجازه دهید کودک تا زمانی که می خواهد از یک سینه شیر بخورد. به نشانه های گرسنگی و سیری توجه کنید. از پستانک و تغذیه با شیشه برای حفظ شیر خودداری کنید.

در طول تغذیه خود را راحت و آرام نگه دارید.

هیدراته و تغذیه خوبی داشته باشید.

در صورت بروز هرگونه مشکل با یک مشاور شیردهی یا ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

بازی هفته پانزدهم و شانزدهم کودک

در 4 ماهگی نوزاد شما، می‌تواند با دست‌هایش اسباب‌بازی را در دست بگیرد. جذاب‌ترین اسباب‌بازی‌ها در این سن می‌تواند آن‌هایی باشد که مانند جغجغه صدا می‌دهند. ازآنجایی‌که نوزاد شما می‌تواند تفاوت در سایه‌های رنگ‌ها را تشخیص بدهد (به‌خصوص قرمز و سبز)، می‌توانید از اسباب‌بازی‌های ساده و رنگی برای بازی و سرگرمی کودک استفاده کنید.  

رشد اجتماعی و عاطفی نوزاد چهارماهه

در 4 ماهگی نوزاد، شما بیشتر با اطرافیانش ارتباط برقرار می‌کند. گاهی اوقات خودبه‌خود لبخند میزند و سعی می‌کند حالات چهره شما را تقلید کند. او در این زمان بیشتر تمایل به بازی با دیگران دارد و ممکن است با توقف زمان بازی ناراحت بشود.

ارتباط گرفتن در چهارماهگی نوزاد

نوزاد در این سن گریه‌های متفاوتی برای خستگی، گرسنگی و یا درد دارد که به‌مرورزمان آن‌ها را خواهید شناخت. هنگامی‌که کودک گریه می‌کند، در اسرع وقت به او پاسخ دهید و به معنای هر نوع خاص از گریه توجه داشته باشید.

 

نوزاد 4 ماهه در حال خندیدن و ارتباط گرفتن نمایش داده شده است.

 

کمک به مراحل رشد بچه 4 ماهه

درهر مرحله‌ای از سن کودک خود که هستید، حتماً از پایش رشد کودک و نوزاد غافل نشوید. شما می‌توانید با پیگیری و چک کردن رفتار، حرکات، وزن و قد فرزند خود و مشاوره با پزشک اطفال از طبیعی بودن آن اطمینان حاصل کرده و با انجام تمریناتی به رشد وی کمک نمایید. 

گریه نوزاد 4 ماهه

گریه نوزاد 4 ماهه دلایل زیادی دارد، از جمله:

  • گرسنگی
  • پوشک کثیف 
  • مشکل شکم 
  • تحریک بیش از حد
  • خواب آلودگی 
  • نیاز به توجه/آرامش
    سعی کنید علت را شناسایی کنید و آن را برطرف کنید. آرام کردن کودک با لمس ملایم یا تکان دادن نیز می تواند به آرام کردن او کمک کند.

مراقبت از بچه 4 ماهه

در این سن اگر نوزاد مشکلات شناختی یا جسمی داشته باشد، به‌مرور متوجه آن می‌شوید. اما ازآنجایی‌که عموماً بیشتر بچه‌ها سالم هستند، جای نگرانی نیست. کافی است به شیردهی، وزن‌گیری، ساعات خواب و واکنش کودک به صداها و تصاویر توجه کنید تا موارد غیرطبیعی را تشخیص بدهید. دراین سن شما باید برای دریافت واکسن 4 ماهگی توسط نوزاد خود، اقدام نمایید.

علائم اختلال در رشد چهارماهگی کودک

در این سن کودک شما باید بتواند دستانش را به سمت دهانش ببرد. وقتی روی شکم دراز می‌کشد، باید فشار بدنش را روی آرنج‌ها بگذارد. سرش را بالا بگیرد و اسباب‌بازی‌ها را در دستانش حرکت بدهد. اگر کودک شما قادر به انجام این کارها نیست، به مرکز بهداشت مراجعه کنید.

در چه صورت پس از دریافت واکسن چهارماهگی حتماً به دکتر مراجعه کنیم؟

درصورتی‌که تب نوزاد بعد از 24 ساعات ادامه داشت و با شربت استامینوفن کنترل نشد و همچنین درصورت بی‌قراری بیش‌ازحد نوزاد، به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر امیر زمانی، متخصص کودکان، به پایش رشد نوزاد و کودک خود بپردازید.

 

معاینه نوزاد 4 ماهه در تصویر نمایش داده شده است.

 

سخن پایانی

سن 4 ماهگی، سنی است که در آن نوزاد شما سریع‌تر رشد می‌کند و نیاز بیشتری به محبت و سرگرمی از خود نشان می‌دهد. آگاهی و دانش مراقبت از نوزاد، در این سن می‌تواند به شما کمک کند فرزند سالم‌تر و شادتری تربیت کنید. 

ثبت نظر

دیدگاهتان را بنویسید



منصوره عسگری Tuesday 29 Khordaad 1403

سلام ممنون خیلی خیلی عالی بود

سارا اکبر Thursday 13 Ordibehesht 1403

قد د قسمت قد دختر پسر عوضیه

فاطمه عبدالهیThursday 12 Bahman 1402

ممنونم خیلی خوب بود

فاطمه امینیThursday 5 Bahman 1402

ز

افسانه تاجیکSaturday 9 Dey 1402

ممنون خیلی عالی بودیلی

عاطفه رفیعیTuesday 28 Aazar 1402

عالی ععالی بودا

سمیه نورمحمدیSaturday 11 Aazar 1402

ممنون سماسبابت مطالبتون

Ayoub JafariSunday 7 Aabaan 1402

اطلاعات خوبی بود ممنون و سپاسگزارم اطلاعات اخوبی

حضور در مطب:
شنبه تا چهارشنبه از ساعت 14 تا 19 (برای گرفتن نوبت با شماره های مطب تماس بگیرید.)
شماره تماس:
02186081726 - 09120293552
آدرس:
تهران، خیابان ولیعصر، نرسیده به توانیر، نبش خیابان بخشندگان، ساختمان پزشکان مدیکو، واحد 204