Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۴ دقیقه و ۵۴ ثانیه

گریه نوزاد، انواع و علت آن

آنچه می‌خوانید :



نوزاد توانایی بیان علت بی‌قراری، گریه و یا ابراز نیازهای خود را ندارد، از همین‌رو، والدین همواره نگران دلایل گریه کودک خود و تفسیر آن هستند. آشنایی با این دلایل به شما کمک کرده تا بدون نگرانی و با خیالی راحت، به رفع مواردی که نوزاد را بی‌قرار کرده و همچنین پاسخ‌گویی به نیازهای وی بپردازید.


"گریه نوزاد یک روش معمول و عادی برای نوزادان برای بیان نیازهای خود و ابراز ناراحتی است. علت گریه کودک می تواند متفاوت باشد، اما برخی از دلایل رایج عبارتند از گرسنگی، کثیف پوشک، خستگی، تحریک بیش از حد و دندان درآوردن. گاهی اوقات، تعیین علت دقیق گریه نوزاد دشوار است، اما مهم است که سعی کنید به موقع و با دقت به نیازهای او پاسخ دهید. تسلی دادن نوزاد گریان با کلمات تسکین دهنده، لمس ملایم یا در آغوش گرم می تواند به آرامش و آرامش او کمک کند. با درک و پاسخ به گریه های آنها، والدین می توانند یک پیوند قوی ایجاد کنند و به کودک خود کمک کنند احساس امنیت و دوست داشتن داشته باشد."


نوزاد در حال گریه در تصویر نمایش داده شده است.


 


علل گریه نوزاد


روش برقراری ارتباط طفل با والدین و بیان نیازهای وی از طریق گریه است. گریه نوزاد در بدو تولد، بسیار بیشتر بوده اما به‌مرور زمان و بعد از یادگرفتن برقراری ارتباط چشمی روندی نزولی می‌گیرد. علل گریه نوزاد شامل موارد مختلفی مثل: گرسنگی، نیاز به خواب، یبوست کودکان، بیماری و تب بوده و حتی ممکن است بسته با زمان گریه، دلیل دیگری نیز داشته باشد.  به‌عنوان‌مثال شایع‌ترین علت گریه نوزاد در شب، احساس نیاز به مادر هست. در ادامه با تمامی این موارد آشنا می‌شویم.


گریه نوزاد به دلیل گرسنگی


اولین علت گریه نوزاد، که همواره به ذهن والدین خطور می‌کند گرسنگی بوده، که اتفاقا در بدو تولد بسیار شایع است. نوزاد دارای معده‌ای کوچک بوده درنتیجه نیاز به مصرف شیر در وعده‌های زیاد در طول روز دارد. در این شرایط کودک بهانه‌گیری کرده، انگشتان خود را می‌مکد، به‌صورت ریتمیک ناله کرده و گریه وی نیز آرام، کوتاه و بی‌صدا است. طفل درصورتی‌که نیاز به شیر نداشته باشد، از رفتار واکنشی استفاده کرده و به شما نشان می‌دهد نیاز به غذای بیشتر ندارد. در صورت مشاهده هریک از نشانه‌ها، با شیردهی به نوزاد، می‌توانید وی را آرام کنید.


نیاز به آروغ زدن


عموما گریه بعد از مصرف شیر، نشان‌‎دهنده نیاز نوزاد شما به گرفتن آروغ است. طفل هنگام مکیدن شیشه‌شیر و یا سینه مادر، مقداری هوا نیز وارد سیستم گوارشی خود کرده، که ممکن است باعث بی‌قراری شده و باید از معده خارج شود. البته این مورد در تمامی نوزادان یکسان نیست و برخی هرگز نیاز به گرفتن آروغ ندارند. مواردی مانند: گریه، سکسکه یا هر فعالیت دیگری که منجر به بلعیدن هوا شود، نیاز به خروج هوا از طریق آروغ دارد. تحت این شرایط نوزاد را روی شانه قرار بدهید و به آرامی به پشت وی ضربه بزنید تا هوا خارج شود.


 


نوزاد در حال گریه، در تصویر نشان داده شده است.


 


نیاز به خواب


طفل شما در بدو تولید نیاز شدیدی به خواب داشته و کمتر از 8 ساعت روز را بیدار است اما، هرچه می‌گذرد ساعت خواب، سیر نزولی می‌گیرد، به‌طوری‌که در چهارماهگی نوزاد، این میزان به 10 ساعت خواب می‌رسد. نشانه‌های خستگی نوزاد شامل مالیدن چشم، خمیازه، خیره ماندن به یک نقطه و یا گریه کردن با کوچک‌ترین محرک است. دراین‌شرایط نیاز است که کودک را به مکانی تاریک و ساکت برده و با تکان دادن آرام وی، سعی در خوابانیدنش کنید. روش‌های خواباندن نوزادها متفاوت است اما نگران نباشید چون به‌مرور زمان، مناسب‌ترین راه برای کمک به خواب طفل خود را پیدا خواهید کرد.


گریه نوزاد به دلیل درد شکم


عوامل زیادی که منجر به دل‌درد نوزاد می‌شوند شامل یبوست و اسهال، رفلاکس اسید معده و وجود گاز در سیستم گوارش وی است. نشانه‌های درد شکم مواردی مانند: گریه دائم، قرمز شدن صورت، قوس دادن به کمر و ضربه زدن به زمین است. اگر علت آن وجود گاز روده باشد، با تخلیه هوا نوزاد آرام می‌شود اما در موارد دیگر نیاز به مراجعه به پزشک اطفال به‌منظور بررسی علل و ارائه راهکار درمانی مناسب است. دربعضی‌موارد استفاده از قطره ضدنفخ مخصوص نوزادان نیز می‌تواند راهگشا باشد.


نیاز به آغوش علت دیگر گریه نوزاد


نوزادان در بدو تولد، نیاز بسیار زیادی به آغوش والدین، گرفتن محبت و توجه دارند. برای آرام کردن وی می‌توانید نوزاد را بغل کرده تا بتواند با شما ارتباط گرفته، بوی شما و ضربان قلبتان را نیز حس کند. خواندن آواز و تکان دادن آرام نوزاد نیز، در این شرایط منجر به قطع گریه وی می‌شود.


بیمار بودن


گاهی ممکن است علت گریه، چیزی ورای موارد ذکرشده بوده و طفل شما بیمار باشد. اگر نوزاد همیشه آرام است اما در برهه‌ای از زمان زیاد گریه می‌کند و یا برعکس، احتمالا بیمار بوده و نیاز به مراجعه به پزشک اطفال دارد. نشانه‌های بیماری کودک شامل تب بالای 38 درجه به همراه اسهال کودکان، استفراغ و یا یبوست بوده و نیازمند توجه جدی و رسیدگی سریع است.


پوشک کثیف عامل دگیر گریه نوزاد


خیس بودن یا کثیفی پوشک، باعث می‌شود به‌‏سرعت اوقات نوزاد تلخ شده و شروع به گریه کند. این مورد در نوزادان متفاوت بوده و برخی حساسیت خاصی به کثیف بودن پوشک ندارند، که در‌این‌صورت باید مرتب پوشک چک شود چون خیس بودن طولانی‌مدت آن باعث ایجاد حساسیت‌های پوستی می‌شود.


گریه نوزاد به علت کولیک یا قلنج


علت و درمان دقیق کولیک یا قلنج نوزادی هنوز مشخص نیست اما نشانه آن، قوس دادن به کمر و گریه ممتد است. کولیک در ماه‌های ابتدایی شایع بوده هرچه به دوماهگی نوزاد نزدیک شوید، احتمال آن اوج می‌یابد. کولیک روده، منجر به دردهای شکمی شده و کودک را بسیار بی‌قرار می‌کند. در این شرایط توصیه می‌شود اگر بعد از مدتی نوزاد آرام نشد، حتما به پزشک مربوطه مراجعه فرمایید.


 


نوزاد در حال گریه در تصویر نمایش داده شده است.


 


گریه نوزاد به دلیل گرما یا سرما


دمای مناسب هوا برای نوزادان متفاوت است اما به‌صورت معمول بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد، دمای مطلوبی بوده و منجر به بی‌قراری کودک نمی‌شود. بهترین نقاط برای چک کردن دمای بدن وی، گردن و شکم است. به‌عنوان یک قاعده کلی، نوزاد به یک الی دو لایه لباس، بیشتر از فرد بالغ نیاز دارم اما توجه کنید که پوشاندن لباس بیش از حد نیز موجب آزار و گریه کودک می‌شود.


برای آرام کردن گریه نوزاد، چه باید کرد؟


مشاهده گریه نوزاد در بدو تولد، مخصوصا برای والدین فرزند اولی، بسیار سخت بوده زیرا آشنایی کمی با علل گریه طفل خود دارند. اما نگران نباشید، به‌مرور زمان که با نشانه‌های گریه نوزاد آشنا شوید، اعتمادبه‌نفس بالاتری پیدا کرده و به‌راحتی قادر به آرام کردن نوزاد خود خواهید بود. توصیه می‌شود به‌منظور قطع گریه نوزاد، در ابتدا علت را بررسی کرده و درصدد رفع مشکل برآیید اما درصورت رفع نشدن گریه کودک، به پزشک مراجعه نمایید.


سخن پایانی


آشنایی با علل ذکرشده در این‌مقاله کمک شایانی به آرام کردن کودک شما می‌کند، اما درصورت نیاز به مشاوره می‌توانید با مطب دکتر امیر زمانی، پزشک اطفال، تماس حاصل فرمائید. 

مقالات پیشنهادی

1.jpeg
بیماری های قلبی کودکان