Document

بازگشت

زمان مطالعه : ۵ دقیقه و ۳۲ ثانیه

دو ماهگی نوزاد، مراقبت ها، رشد جسمی و ذهنی نوزاد دو ماهه

آنچه می‌خوانید :



با گذشتن چهار هفته از تولد، نوزاد وارد ماه دوم زندگی خود شده و کم‌کم مهارت‌های جدیدی را یاد می‌گیرد. همچنین نیازهای جدیدی در وی ایجاد می‌شود که والدین قطعا باید آن‌ها را جدی گرفته و رفع نمایند. درواقع باتوجه به اهمیت دوماهگی در مراحل رشد جسمانی و عاطفی نوزاد، پیگیری رفتارهای او در این بازه سنی توسط پدرومادر مهم تلقی می‌شود.


"یک نوزاد دو ماهه در دوره رشد و تغییر سریع است. در این مدت، آنها نسبت به محیط اطراف خود بیشتر آگاه می شوند، یاد می گیرند اشیاء را با چشمان خود ردیابی کنند و شروع به پاسخ دادن به صداها و چهره های آشنا می کنند. آنها همچنین ممکن است شروع به ایجاد الگوی خواب کنند و در طول روز چندین چرت بزنند. همچنین معمول است که یک نوزاد دو ماهه شروع به لبخند زدن و صداهای غوغا کند. مراقبت از یک نوزاد دو ماهه می تواند چالش برانگیز باشد، اما همچنین زمان فوق العاده ای برای پیوند و ایجاد رابطه قوی با کودک شماست. با صبر، عشق و نوازش فراوان، می توانید به رشد کودک دو ماهه خود کمک کنید."


 


نوزاد دو ماهه در تصویر نمایش داده شده است.


 


مراحل رشد نوزاد دوماهه


هنگامی‌که نوزاد وارد هفته پنجم از زندگی خود می‎شود، رشد وی در همه زمینه‌ها، سرعت عجیبی پیدا کرده و کم‌کم مهارت‌های بیشتری اتخاذ می‌کند. درواقع نوزاد دو ماهه، به واسطه افزایش وزنش، آزادی حرکت بیشتری در اندام‌های حرکتی پیدا کرده و چهره‌اش نیز بشاش‌تر می‌شود. جدول قد و وزن نوزاد دوماهه را می‌توانید در زیر به‌طورکامل مشاهده نمایید.


جدول وزن نوزاد دوماهه


طفل تازه متولد‌شده، ممکن است در بازه وزنی بین 2.5 تا 3.7 کیلوگرم قرار داشته باشد که این عدد در ماه دوم تولد، رشدی 900 گرمی را تجربه می‌کند. ممکن است فرزند شما کمی بیشتر یا کمتر از این مقدار اضافه وزن پیدا کند که بسته به میزان اشتها و شرایط جسمانی وی خواهد بود. در جدول وزن نوزاد دوماهه، میزان وزن نوزاد دختر و پسر در این سن، در حالت ماکزیمم و مینیمم نمایش داده شده است که به والدین کمک شایانی جهت پایش رشد نوزاد خود می‌نمایند.


جدول وزن 2 ماهگی نوزاد در تصویر نمایش داده شده است.


 


جدول قد نوزاد دوماهه


شما در 2 ماهگی نوزاد خود، شاهد افزایش 2 تا 4 سانتی‌متری در قد وی خواهید بود؛ یعنی این عدد از حدود 48 تا 50 سانتی‌متری زمان تولد، به بازه 50 تا 54 سانتی‌متر خواهد رسید. قد فرزند شما، باز هم بسته به ژنتیک و شرایط رشد وی، ممکن است عددی کمتر یا بیشتر از این بازه باشد. شما می‌توانید با کمک یک پزشک متبحر، پایش رشد نوزاد و کودک خود را به‌طوردقیق دنبال نمایید. در جدول قد نوزاد دوماهه، میزان حداکثر، حداقل و متوسط این عدد برای نوزاد دختر و پسر به‌صورت جداگانه در نظر گرفته شده است. بازه قدی نوزاد دوماهه پسر، نسبت به دختر در همین سن، مقدار بیشتری دارد.


جدول قد دوماهگی نوزاد در تصویر نمایش داده شده است.


رشد نوزاد دو ماهه از لحاظ ذهنی


نوزاد در دوماهگی، تا حدودی نسبت به محیط پیرامون خود عکس‌العمل نشان می‌دهد؛ به‌این‌صورت که به صحبت‌ها و صداهای اطراف واکنش داده و صداهایی کوتاهی از حلق خود خارج می‌کند. طفل در این سن دائما لبخند زده و به‌شدت به اشیای اطراف خیره می‌شود و شروع به شناخت آن‌ها می‌کند. او صداها را دنبال می‌کند و با تکان دادن سر، عوض شدن جهت صدا را پیگیری می‌نماید.


فعالیت هایی در جهت رشد ذهنی


باتوجه به شروع واکنش‌های کوچک و بزرگ نوزاد در هفته چهارم زندگی خود، بهترین کمک به وی، ارتباط گرفتن و تشویقش به عکس‌العمل‌های بیشتر است. درواقع تلاش برای صحبت با طفل و ایجاد صدا از طریق دست و اسباب‌بازی برای جلب توجه دیداری و شنیداری او، کمک شایانی به رشد ذهنی نوزاد دوماهه خواهد نمود.


رشد و مهارت های حرکتی نوزادان دو ماهه


همانطورکه اشاره کردیم، باتوجه به افزایش وزن نوزاد در این سن، توان حرکتی و کشش دست‌و‌پا در وی افزایش یافته و او تعادل بیشتری در نگهداری سروگردن خود خواهد داشت؛ طوری‌که در هنگام بغل کردن، کمتر سر نوزاد به پایین خم می‌شود.


کمک به رشد حرکتی نوزادان دو ماهه


درراستای کمک به نوزاد دوماهه برای رشد حرکتی بهتر، والدین می‌توانند با تمرینات کششی پاهای وی در هنگام عوض کردن پوشک و بازی با او، عضلاتش را قوی نموده و کف دست‌ها را با ماساژ نرم، نسبت به محرک‌های تماسی حساس نمایید. 


 


نوزاد دوماهه به همراه والدین به تصویر کشیده شده است.


 


بازی های مناسب رشد نوزاد دو ماهه


در جهت رشد مهارت‌های شنیداری و تقویت قوای تحلیل نوزاد دوماهه، می‌توان با ایجاد صداهای مختلف از طریق وسایل بازی و ...علاقه و توجه وی را جلب کرده و با قطع‌ووصل کردن صدا و تغییرات جهت آن، به تشخیص و ردیابی علت و معلول فرزند خود کمک نمایید.


تغذیه در نوزاد دو ماهه


تغذیه نوزاد دوماهه، باید متناسب با افزایش وزن وی باشد ولی به‌طورکلی باید حدود 3 تا 4 ساعت در روز شیردهی صورت گرفته و فرزند شما باید در هربار انجام این عمل، حدود 10 گرم شیر تغذیه کند. اگر کودک شما به اندازه کافی، شیر نمی‌خورد باید تعداد دفعات شیردهی را زیاد کنید. همچنین دریافت واکسن دوماهگی، برای نوزادان در این سن، جهت جلوگیری از ایجاد انواع بیماری‌ها امری واجب است.


ارتباطات نوزاد دو ماهه


نوزاد در این سن، بیشترین توان برقراری ارتباطش، ازطریق درآوردن صداهای نامفهوم، گریه کردن و عکس‌العمل به صداها و تصاویر است. کودکان 2 ماهه، با واکنش‌های حرکتی به صدا و تصاویر و نیز خندیدن با ما ارتباط برقرار می‌کنند.


خواب در نوزادان دو ماهه


کودکان در دوماهگی، الگوی خواب منظمی ندارند ولی می‌توان با بررسی یک‌سری از علائم در آن‌ها نزدیک شدن به زمان خوابشان را تشخیص داد. نوزاد شما در این بازه از زندگی، درطول یک شبانه‌روز بین 14 تا 18 ساعت و حدود 4 تا 6 بار یا حتی بیشتر به خواب می‌روند؛ اما کم‌کم مدت زمان بیداری‌شان روبه افزایش می‌رود.


گریه نوزاد دو ماهه


گریه نوزاد 2 ماهه می تواند نشان دهنده نیازهای مختلفی مانند گرسنگی، ناراحتی، خستگی یا پوشک کثیف باشد. همچنین می تواند نشانه ای از قولنج یا سایر مشکلات سلامتی باشد. اگر نمی توانید کودک را آرام کنید، بهتر است با یک متخصص اطفال مشورت کنید.


شیردهی نوزاد دو ماهه


یک نوزاد دو ماهه معمولاً 8 تا 12 بار در روز به مدت 10 تا 20 دقیقه در هر جلسه شیر می دهد. توصیه می شود در 6 ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه کنید و سپس شیردهی نوزاد را ادامه دهید و همچنین غذاهای جامد را نیز معرفی کنید. برای توصیه های فردی با یک متخصص اطفال مشورت کنید.


برفک دهان نوزاد دو ماهه


برفک دهان یک عفونت مخمری در دهان است که می تواند نوزادان، به ویژه شیردهی را تحت تاثیر قرار دهد. علائم شامل لکه های سفید در دهان، قرمزی و درد است. برای درمان برفک دهان نوزاد، پزشک ممکن است داروهای ضد قارچی برای نوزاد و مادر تجویز کند. اقدامات بهداشتی خوب، مانند شستن دست ها و استریل کردن پستانک، می تواند به جلوگیری از گسترش برفک کمک کند. پیروی از دستورالعمل های پزشک و پایان کل دوره درمان بسیار مهم است.


نوزاد دو ماهه در حال خوابیدن به تصویر کشیده شده است.


 


سرماخوردگی نوزاد دو ماهه


سرماخوردگی نوزاد، در این ماه متفاوت از طفل بالای 3 ماه بوده و نیاز به مراقبت و احتیاط بیشتری دارد، همچنین بهتر است در صورت تشدید عوارض به‌سرعت به پزشک معالج مراجعه نمود. به‌طورکلی درصورت مشاهده تب در کودکان و نوزاد، استفراغ و سایر علائم سرماخوردگی توصیه می­‌شود به‌­هیچ­‌وجه به‌صورت خودسرانه از دارو استفاده نشود؛ زیرا ممکن است درعین کاهش علائم، عوارض جانبی شدیدی داشته باشد.


سخن پایانی


دوماهگی نوزاد، بازه مهم و گاه پراسترسی از رشد اوست که نیاز به مراقبت­‌های ویژه، درکنار تزریق واکسن­‌های مورد نیاز است. در این سن تمامی رفتارهای نوزاد، نیاز به بررسی دارد و همچنین به علت شکل­‌گیری مهارت­‌های اجتماعی، ذهنی و حرکتی جدید در او، فصل مهمی از زندگی فرزندتان هست. جهت پایش رشد فرزندتان، می‌­توانید با مراجعه به مطب دکتر امیر زمانی، متخصص اطفال، از مشاوره و تخصص ایشان به بهترین شکل بهره ببرید.

مقالات پیشنهادی

1.jpeg
بیماری های قلبی کودکان